fredag 15 juli 2011

Plommon..


Man lär sig nåt nytt nästan varje dag i bästa fall. Vi har lärt oss massor på det här lilla projektet.
Vi funderade på vad grannen gjorde när han la ut nätspända ramar med spännande saker på, i solen så vi var såklart tvungna att fråga. -Vi torkar frukt... för vintern, blev svaret. Här äter man efter säsong har vi förstått och då gäller det att torka, koka in, konservera det som finns för tillfället. Just nu är det plommon och aprikos som mognar... Vi vill ju inte vara sämre så med hjälp av ett metallnät och ett gammalt fönster och lite plommon så... ja ja.. osv ..bildbevis här vid sidan om.

Vad som jag har lite svårare att lära mig är språket. Jag har t.ex. svårt att skilja på vad varmt och kallt heter. Varmt heter caldo som ju nästan låter som kallt på svenska så det är nog därför jag blandar ihop det ibland... Ibland hälsar jag på grannen, pekar på den klarblå himlen och säger: Det är kallt idag! fast det är 30 grader varmt.. Han brukar bara le och se fundersam ut.. En annan felsägning jag ibland gör är att skilja på Carne och Cane. Carne betyder kött och Cane betyder hund. Det leder såklart till pinsamheter vid köttdisken och ännu värre när man kliar Gemella´s hund under nosen och säger: -Fint kött! Såklart att den gamla damen nervöst drar i kopplet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar