tisdag 28 juni 2011

Återvinning och solpaneler



Att bli av med sopor och avfall i Italien är ju ett känt problem. I Neapel bränner invånarna de växande sopbergen läste jag. Hittils har vi betalat dyra pengar för hyra av container och bortforsling av det byggavfall vi åstadkommer... vilket är en hel del. Jag vill inte ens tänka på hur många TON gammal puts och diverse byggrester vi släpade ut i hinkar förra året. Nu fick jag nys om att det finns en återvinningsstation i grannkommunen. Bara att åka dit och dumpa tänkte jag... glad i hågen fyllde jag tillgängliga hinkar med byggrester och begav mig ner för att passa en av de 3 öppettiderna per vecka.
Damen på på plats tog vänligt emot och förklarade att reglerna säger att 3 säckar puts/betong är max per person och månad och att det jag hade i bilen var väl uppfyld kvot.. hon antecknade namn och bilnummer och hälsade mig välkommen tillbaka igen i slutet av juli!

Inte långt från återgvinningsstationen bor Simone som har en bilskrot. Jag passade på att stanna till där för att hälsa och för att tala om att vi har metallskrot som han kan få hämta. Han var just i färd med att koppla in sina solpaneler som han har fått uppsatta.. 35 kvm prydligt monterat på taket på verkstaden.. i morgon ska det driftsättas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar