torsdag 2 september 2010

Gammal är älst


Det sägs att man får erfarenhet med åren. Martina och jag är ganska stolta över våra tomater som vi har odlat från frö. Dom mognar i lagom takt och är stora som vanliga tomater man köper på Konsum eller Ica.
Häromdagen var vi hembjudna till Julia (som är 90 år) på kaffe. På hennes vedeldade spis stod en STOR gryta och puttrade. Hon sa: Jag har så stora och många tomater så jag kokar lite salsa.. Den får koka ner några timmar och sen slänger jag i lite basilika på slutet.
Vi drack inget kaffe men vi åt glass i köket hos Julia och tomatsåsen kokade långsamt på spisen. Senare på kvällen, 3-4 timmar senare, såg jag Julia vandra hemmåt från sitt trädgårdsland med en stor knippe basilika i handen. Antar att det var dags att slänga den i grytan. Då vet man att vi befinner oss i slow-food-land...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar